dilluns, 10 de març del 2008

Pinzellades electorals G08

Jo també escriuré quatre ratlles sobre les eleccions generals d’ahir:

- La llei electoral té uns efectes totalment perversos sobre els partits que no tenen el vot concentrat en una circumscripció i IU n’és la gran damnificada. Aquesta vegada però, han estat els mitjans de comunicació qui els ha escombrat definitivament del mapa de grups parlamentaris. Per què no els van convidar al debat dels partits d’àmbit estatal? ZP sabia que perdria vots, però s’està carregant la legitimitat de la democràcia.

- Rosa díez, la novetat al Congrés. Una vella coneguda, li va disputar la secretaria del PSOE a Zapatero el 2000, que s’ha caracteritzat per l’oposició al terrorisme basc des del seu centralisme exacerbat. Com que allà no hi tenia res a fer, va incloure al seu programa una proposta totalment necessària: acabar amb el concert econòmic basc. “Los fueros” són una autèntica presa de pèl que permet als bascos no entrar al sistema d’anivellament i obtenir una renda final entre el 150 i 170 mentre la mitjana estatal és 100 i Catalunya la supera per poc. No ens enganyem, el que no paguen els bascos, ho paguem els catalans.

- ERC... era evident que no mantindria els 8 escons, però ningú esperava el rotund fracàs que ha tingut. El traspàs de vots cap al PSOE gràcies a l’esplèndida campanya del “si no, vindrà el llop” en té bona part de la culpa, però no pot obviar-se que ERC ha de reflexionar sobre el resultat. Personalment, la campanya no m’ha agradat gens. El “voto la independència perquè sóc egoïsta” no m’acaba d’encaixar. El 21 de febrer va venir el Puigcercós a un acte dels jerkis a la UPF. El to, el discurs i simplement el fet que tota la premsa estigués assentada mentre multitud d’estudiants ens havíem de quedar drets demostraven que no era un acte pels estudiants sinó per la premsa.

- ZP tornarà a ser reelegit. No és cap sorpresa, era de calaix. L’home ho ha fet bé i amb bones maneres. Per sort, haurà de conservar el famós “talante” perquè se li ha escapat la majoria absoluta. Realment, estic contenta que algú que ha intentat rebutjar la confrontació i enfronta els problemes amb optimisme, sobretot això darrer, segueixi més viu que mai.

(visita a les Corts 2005... s'havia de guanyar la confiança, molt simpàtic!)


- Per què encara no podem votar per internet? Les experiències d’altres països han funcionat...

Queden pendents unes línies sobre el Senat però, sense reforma no val res i, a més, el Congrés assenyala el plenipotenciari dels propers quatre anys. Quan acceptarem que tenim un sistema presidencialista?


Cada vegada estic més en contra d’aquestes eleccions “democràtiques”, val la pena tot plegat?


diumenge, 2 de març del 2008

L'esbiaix del sistema electoral espanyol

La manipulació del sistema electoral és un dels instruments institucionals més efectius per a obtenir més poder parlamentari. Com és ben conegut, a Espanya s’utilitza un sistema proporcional per traduir els vots en escons, però aquest deixa un cert marge per incidir en l’atribució. Hi ha quatre factors que perverteixen el nostre sistema electoral[1]: la magnitud de la circumscripció, el prorrateig electoral, la fórmula d’Hondt i el llindar electoral. L’esbiaix rau en la diferència entre suport electoral i el parlamentari, és a dir, en la desviació entre la proporció de vots i la d’escons.

La magnitud de la circumscripció és clau. El sistema espanyol es pot dividir en tres subsistemes ben diferenciats en funció dels escons que li corresponen a la circumscripció: majoritari (entre 1 i 5 escons; representa el 54% de les circumscripcions), intermig (entre 6 i 9 escons; representa el 35%) i proporcional (més de 10 escons; representa el 12%). A les eleccions al Congrés, l’única circumscripció vertaderament proporcional a Catalunya és Barcelona amb 31 escons en joc; Girona i Tarragona distribueixen les 6 butaques amb un lleuger esbiaix, mentre a Lleida els 4 escons es reparteixen afavorint descaradament els partits que han obtingut més vots.

El prorrateig electoral és el valor del vot dels electors integrats en cada circumscripció. En general, les comunitats més poblades estan infrarrepresentades i les menys poblades estan sobrerrepresentades. Així, si Catalunya fos una única circumscripció estaria infrarepresentada. En realitat, mentre a Barcelona de quatre electors només en compten tres, la resta de províncies estan sobrerepresentades.



% escons

% cens electoral

Índex representació (100%=prop)

CAT


13,4%

15,4%

87,5%

BCN


8,9%

11,6%

76,4%

GI


1,7%

1,4%

125,4%

LLEIDA


1,1%

0,9%

126,5%

TGN


1,7%

1,5%

114,7%

* Escons i cens Congrés 2004.


La fórmula d’Hondt afavoreix en major mesura als partits grans i perjudica especialment als petits, sobretot si aquests són d’àmbit nacional. Malgrat això, aquest efecte només és significatiu en distribucions mitjanes (entre 6 i 9 escons).


El llindar electoral del 3% dels vots vàlids emesos en una circumscripció serveix per evitar la fragmentació electoral. En la pràctica aquest mecanisme no ha estat massa rellevant, perquè la seva incidència depèn de la magnitud de les circumscripcions i només entra en funcionament en aquelles circumscripcions amb més de 24 escons a repartir (únicament Barcelona i Madrid). A més, en cas d’haver pogut entrar al repartiment d’escons, la fórmula d’Hondt ja evita l’assignació.

En resum, el sistema electoral espanyol té un esbiaix conservador i majoritari. Els partits majoritaris de cada circumscripció estan sobrerrepresentats en detriment dels minoritaris, però, a més, els partits majoritaris de centre-dreta resulten més sobrerrepresentats que els de centre-esquerra, mentre que els minoritaris de centre-dreta són menys infrarrepresentats que els de centre-esquerra. Malgrat això, a Catalunya els efectes són lleugerament diferents. El gran beneficiat del sistema electoral a les darreres eleccions al Congrés va ser el PSC, ERC i CiU van quedar en un terme intermig depenent del pes específic, i els grans perjudicats van ser IC-V i, sobretot, el PP.

Esbiaix (% escons - % vots)

CAT

BCN

GI

LLEIDA

TGN

PSC

3,21%

2,43%

0,98%

19,85%

13,68%

CIU

-0,02%

-0,42%

5,60%

-5,03%

-5,39%

ERC

0,73%

-1,55%

9,45%

3,10%

-3,63%

PP

-3,20%

-0,23%

-11,72%

-14,90%

-0,75%

ICV

-1,73%

-0,23%

-4,31%

-3,02%

-3,91%

Total

0%

0%

0%

0%

0%

* Congrés 2004.




[1] Basat en l’article de José Ramón Montero i Ignacio Lago “Todavía no sé quiénes pero ganaremos”: la manipulación política del sistema electoral español publicat al nº110/111 de ZONA ABIERTA, pàgs 280-343.

divendres, 29 de febrer del 2008

Robert Merton Solow

Fa dues hores assistia a la cerimònia d’investidura de Robert Merton Solow com a doctor honoris causa de la pompeu. La cerimònia ha estat impressionant. Més enllà de les absurditats protocol·làries, els cants del cor i els violins ens han posat la pell de gallina, però els discursos encara han estat més captivadors. Un emocionat Jaume Ventura, professor de la casa i ex-alumne de Solow, s’ha encarregat dels elogis, el rector ha recordat la vessant social del personatge i l’esperat discurs del geni no ha decebut.



La biografia de Solow pot resumir-se en l’educació com a factor clau de l’èxit personal. Submergint-se en la sociologia i l’antropologia va passar per Harvard, Columbia i l’Exèrcit per acabar sent un dels economistes més brillants de la segona meitat del s.XX a la catedral, al MIT. Solow és conegut per la corba de Phillips, la funció de producció de l’elasticitat constant, els efectes de la negociació col·lectiva en termes de resultats del mercat de treball i serà recordat per desenvolupar un model de creixement econòmic que combina l’anàlisi dels estalvis, el creixement demogràfic i el progrés tecnològic i per la famosa productivitat total dels factors (PTF) o residu de Solow (el creixement no explicat pels factors de producció es deu a millores en la productivtat).

Arribava el torn de prendre la paraula. Les aparences apuntaven cap a una veu tremolosa i dèbil, un home vell i cansat. En canvi, he descobert un personatge orgullós del seu passat que, sense vanagloriar-se’n, s’ha dedicat a assenyalar allò que no havia pogut fer. S’ha excusat per haver optat per investigar com recuperar les economies que havien vist el seu capital físic destruït durant la IIGM, en comptes d’intentar cercar els determinants del desenvolupament econòmic pels països subdesenvolupats. Diu que no disposava de tantes eines.

Tot el seu discurs ha girat entorn de la necessitat d’incorporar criteris d’equitat. Els beneficis no es reparteixen d’una manera àmplia per a tots els grups. Les desigualtats han augmentat i els més pobres s’han mantingut igual o han empitjorat. La clau de volta radica en la productivitat dels llocs de treball, la qual condemna generalment a immigrants, joves i dones a perpetuar-se a la classe baixa. Solow admetia que la redistribució no és popular ni eficient. Solow encara utilitza el llenguatge de classes socials. Solow es deu horroritzar en veure la base del creixement espanyol de l’última dècada.

Aquest admirable personatge acabava propugnant que “la teoria econòmica pot evolucionar per incorporar teories morals” i desitjant-nos “un creixement fort, pròsper i igualitari”.



Un reconeixement a un dels majors representants del post-keynesianisme, un corrent pràcticament mort, però que pot tornar a entrar a escena si aconsegueix reformular-se. Necessitem alternatives, necessitem incorporar criteris d’equitat.

dijous, 21 de febrer del 2008

Castro: l’adéu que més s’ha fet esperar?

Només la salut ha pogut amb Fidel Castro. Va assolir el poder el 1959 desprès de fer fora un altre dictador i durant 49 anys ha resistit a les pressions d’un gegant que no ha parat de créixer tot adormint els seus compatriotes amb un somni que s’anava desfent. Amb el seu comiat hauria de quedar enrere l’agenda de revolucions llatinoamericanes i les engrunes d’una justícia social (sanitat, educació i habitatge) finançada pels dòlars turístics.


La carta que va fer pública el 18 de febrer declarant la seva dimissió com a President del Consell d’Estat i Comandant en Cap formalitza el traspàs de poders que ja s’havia efectuat fa mesos. D’una banda, això indica que, previsiblement, no hi haurà cap gran canvi fins que es mori perquè tot plegat forma part d’una estratègia pautada de lenta transició per mantenir la legitimitat. D’altra banda, els dos principals candidats al relleu ja han mostrat les seves intencions oberturistes i, per tant, inevitablement la dimissió posa punt i final a una era, tot i que el Comandante seguirà al front:

No me despido de ustedes. Deseo solo combatir como un soldado de las ideas. Seguiré escribiendo bajo el título "Reflexiones del compañero Fidel" . Será un arma más del arsenal con la cual se podrá contar. Tal vez mi voz se escuche. Seré cuidadoso.


Bush no li vol regalar ni un somriure en públic. El secretari de l’Administració nord-americana, John Negroponte, va afirmar que l’embargament a l’illa es mantindria. Malgrat això, el WSJ (20/02/08) assenyala que la política cap a Cuba canviaria si arribés a la Casa Blanca un demòcrata. Amb més transparència o menys, les relacions haurien de millorar doncs com s’apunta al WSJ “tot i que Cuba és una illa relativament petita i un mercat majoritàriament pobre d’onze milions de persones, hotels i companyies aèries, turístiques i petrolíferes hi estan interessades”.

dimarts, 19 de febrer del 2008

Quant val el seu vot?

Quico Monzó explica a La Vanguardia que ahir alguns ciutadans van posar a vendre el seu vot per les generals del proper 9 de març a l’eBay. Inicialment es cotitzaven a un euro i, més tard, cap als quinze i ja hi havia altres ciutadans que també oferien el seu… fins que “algú” se’n va adonar i es van censurar les propostes.


Formalment, la compra de vots està penalitzada (art. 146.1 de la LOREG):


1. Serán castigados con la pena de arresto mayor y multa de 30.000 a 300.000 pesetas:

a. Quienes por medio de recompensas, dádivas, remuneraciones o promesas de las mismas, soliciten directa o indirectamente el voto de algún elector, o le induzcan a la abstención.

Com apuntava Monzó, la qüestió és el fet de posar-lo a la venda, és a dir, de menysprear-ne el seu valor. A ningú se li escapa que un vot serveix de ben poc i, per tant, que la venda pot ser rendible. Atrevir-se a vendre’l no és res més que seguir el joc de subhastes dels partits perquè, de fet, són ells qui menysprea la societat amb aquesta carrera per veure qui la diu més grossa.


dilluns, 18 de febrer del 2008

Dolors Nadal a la Pompeu

Aquest matí a l’entrada de la Universitat Pompeu Fabra ens repartien uns paperets informant de la conferència de Dolors Nadal, candidata del PP a les generals. La tradicional encartellada no se la pot permetre l’associació d’Universitaris Liberal Demòcrates (ULD), organitzadora de l’acte, que sistemàticament rep el rebuig d’un sector en qualsevol manifestació pública que realitza, els membres de la qual reben amenaces i que, fins i tot, va patir destrosses al seu despatx el maig del 2006.



Incomprensiblement alguns sectors segueixen vivint de la política de confrontació, fins quan? I, ja posats, per què els mitjans han cobert els boicotejadors agitant-los encara més? I, no se’n serveixi, senyora Nadal, per arrencar més vots caient en la mateixa dinàmica polaritzadora.



No em deixo enganyar per les sigles i ideològicament, no comparteixo res amb aquesta organització. Malgrat això, considero que en democràcia, per imperfecta que sigui, les batalles no són de silencis imposats sinó d’idees. De fet, bona part dels assistents ens disposàvem al sa exercici d’escoltar a l’antagonista, no només per reforçar les pròpies idees, sinó perquè saber què pensa algú que té la meitat de possibilitats de governar la teva vida en els propers quatre anys importa.



Visca la llibertat d'expressió.

diumenge, 23 de desembre del 2007

Moviments socials vs partits polítics

Avui aprofitaré l'assaig realitzat per a l'assignatura d'Actors Polítics, Partits i organitzacions d'interessos que intenta respondre si els moviments socials representen millor els interessos dels ciutadans que els partits. És una qüestió molt rellevant en un moment de suposada transició de la política dels partits a la política dels moviments. M'he situat exclusivament en el pla teòric i adoptant una perspectiva schumpeteriana.


Els moviments socials no representen millor els interessos dels ciutadans que els partits. El mètode d’obtenció de preferències, l’encaix amb la societat, la legitimitat, l’equilibri de les diverses sensibilitats i la governació determinen el grau de representativitat de tota organització. Abans d’abordar-los convé definir què és un moviment social, prendre en consideració diversos límits d’anàlisi i contextualitzar el debat.

Un moviment social és una col·lectivitat de persones unides per unes creences comunes i la determinació per qüestionar l’ordre existent perseguint aquestes creences per vies no institucionals (1). Generalment, s’ubiquen en temàtiques concretes com la pau, el gènere i l’orientació sexual, el sistema econòmic i el medi ambient.

El debat s’emmarca en la crisi de la democràcia. Com assenyalen Sarasa i Montagut (2), la idea d’un estat monolític, jerarquitzat i sotmès a forces antagòniques està sent substituïda per la percepció que l’estat interacciona amb la societat civil segons àrees sectorials d’intervenció pública. En la línia d’Habermas, els moviments socials compensen la influència dels poders fàctics i mitjans de comunicació incrementant el pes de la societat a través d’idees trencadores.

Primerament, cal plantejar-se si els ciutadans coneixen els seus interessos. Adoptant una perspectiva gramsciana, els partits són les elits dominants que manipulen als ciutadans mentre els moviments socials, pel fet d’ésser no dominants, estan formats per individus emancipats que representen els veritables interessos dels ciutadans. Altrament, assumim que els ciutadans expressen els seus interessos a través de preferències. Tenint en compte que aquestes poden estar sotmeses a restriccions i que difícilment poden conciliar-se autosubjectivitat i representació, cal veure qui és capaç de reconèixer-les i agregar-les conservant-ne una major representativitat.

Moviments socials i partits sorgeixen de la societat però, mentre els primers volen mantenir-se fora del sistema institucional dels primers, els segons en volen esdevenir actors fonamentals. L’essència ideològica fundadora es desdibuixa o es concreta en funció de l’estructura interna de l’organització. El grau de democràcia en la revelació i l’agregació de preferències no difereix entre moviments i partits com a conjunts, sinó en cadascun d’ells. Ambdues són organitzacions de masses que es confronten als problemes que descriu Michels. Malgrat això, ambdós han d’adaptar-se a la societat per a obtenir un major recolzament.

Els rangs de variació de les ideologies difereixen. Els moviments socials es centren en un àmbit i, per tant, han d’adoptar posicions més definides. En canvi, els partits presenten continguts més generalistes i en diverses temàtiques, fet que els atorga més possibilitats per a poder agradar. Des de l’òptica de la representativitat, la correlació ideològica entre simpatitzants d’un moviment i aquest és superior a l’existent entre simpatitzants d’un partit i el partit. Així doncs, en temes concrets els moviments representen millor les preferències dels ciutadans que els recolzen.

A diferència dels moviments, en un sistema pluralista els partits representen bona part de l’espectre social. Així, la majoria de ciutadans poden sentir-se representats per algun partit. En canvi, els moviments socials s’ubiquen en extrems. Quan un moviment social pren rellevància n’apareix un altre d’antagònic i sorgeix un problema d’extrems. Tot i això, els moviments poden defensar els interessos d’individus que no se senten representats pels partits.

La política al capdavall són equilibris. La força dels partits polítics depèn de la seva representativitat. Les eleccions ponderen la importància social de les diverses sensibilitats i atorguen una legitimitat als seus representants. En canvi, la representativitat dels moviments socials és molt més difícil de quantificar i, sobretot, no pot derivar-se’n una legitimitat.

Els moviments marquen prioritats socials que, en la mesura del seu èxit, els partits intenten assumir. Si un moviment obté un recolzament significatiu, els partits més propers ideològicament intentaran incorporar-les per aconseguir més suport electoral. Així doncs, existeix almenys un solapament parcial entre partits i moviments i, per tant, ambdós es situen en el mateix pla de representativitat social.

Rarament els moviments socials tenen un programa holístic i, si el tenen, no acostumen a concretar com s’hauria de materialitzar. La governació és plena de contradiccions que requereixen una visió global i l’idealisme dels moviments socials sovint xoca amb el pragmatisme. Tot i que com a ciutadans ens puguem sentir més propers a alguna de les temàtiques que emfatitzen, els interès particular i el general no són sempre compatibles i els partits s’encarreguen d’equilibrar-los.

Els moviments socials posen en evidència que el sistema representatiu democràtic no funciona. Compensen el dèficit social del sistema causat per la influència dels grups de pressió, però no esdevenen la solució al problema. La societat encara no ha trobat la millor forma d’ésser representada, tot i que més representativitat no necessàriament implicaria millor govern.

(1) DALTON, KUECHLER. CHALLENGING THE POLITICAL ORDER: NEW SOCIAL AND POLITICAL MOVEMENTS IN WESTERN DEMOCRACIES. POLITY PRESS, CAMBRIDGE, 1990, PÀG. 278.

(2) SARASA, MONTAGUT. TEORIA SOCIAL I ESTAT DEL BENESTAR. REVISTA CATALANA DE SOCIOLOGIA, Nº1, NOVEMBRE 1995, PÀG 69.